_

Przedszkole 90 zamierzenia Zajączki

_

Styczeń

Witamy Nowy Rok

Będziemy rozmawiać na temat Sylwestrowej nocy i witania Nowego Roku. Porównamy podobizny Starego i Nowego Roku na podstawie wiersza L. J. Kerna „Bajka o Starym  i Nowym Roku”. Po wysłuchaniu wiersza M. Terlikowskiej pt. „Kalendarz pełen radości” rozmawiać będziemy na temat sposobów odmierzania czasu. Poznamy nazwy pór roku. W zabawie dydaktycznej, „Jaka to pora roku” – omówimy cechy charakterystyczne dla pór roku. Wysłuchamy bajkę „O królu słońcu i jego czterech córkach”. Do zabawy ruchowej „Tańczące pory roku” wykorzystamy fragmenty utworu „Cztery Pory Roku” Vivaldiego.

Moja babcia i dziadziuś

Porozmawiamy o naszych babciach i dziadkach, o ich roli w naszym życiu. Zastanowimy się, co możemy dla nich zrobić, aby sprawić im radość- przygotujemy przedstawienie „Jasełka”, nauczymy się piosenek i tańców, zrobimy prezenty. Czynnie będziemy brać udział w uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka; zaprezentujemy własne umiejętności, złożymy życzenia, wręczymy upominki. W zabawie ortofonicznej „Idzie babcia” przećwiczymy mięśnie narządów mowy na wyrazach „tup”, „stuk”, „hop”. W zabawie pantomimicznej pokażemy ulubione zajęcia babci i dziadka”. Poprawnie połączymy rzeczowniki z przymiotnikami w mowie potocznej w zabawie słownej „Moja babcia i dziadek jest …” Zabawy słuchowe połączymy z oddechowymi „U babci i dziadka w domu.

Zimo baw się z nami

Poznamy wiersze ; „Hej na sanki”- wiersz Barbara Kossuth , „Dziesięć bałwanków” W. Chotomskiej, „ Bałwanek” W. Szumanówny, które zainspirują nas do rozmowy na temat zimy. Rozwiążemy zagadki o śniegu i tematyce zimowej oraz będziemy układać własne. Uzupełnimy obrazek zimowy wg słownej instrukcji.  Określimy przymiotnikami, jaki jest śnieg?  Ustalimy zasady bezpiecznego korzystania z uroków zimy. Spróbujemy przewidzieć skutki określonych zachowań. Przypomnimy sobie, co nas chroni przed zimnem.

Lubimy słuchać bajek, baśni i opowiadań

Eksponujemy kącik książki. Pooglądamy książki o zróżnicowanej tematyce – przyrodnicze, bajki, baśnie, legendy itp. Porozmawiamy o użyteczności książek Ułożymy książki na półce według wielkości – utrwalimy określenia związane z wielkością przedmiotów ( duże, małe, najmniejsze), oraz z położeniem. Poznamy wiersz J. Huszczy pt. „Skarga książki”.  Porozmawiamy na temat prawidłowego korzystania z książek – stworzymy kodeks dobrego czytelnika np. myjemy ręce przed oglądaniem, nie zaginamy kartek w książce, używamy zakładek do książek itp. ”Moja ulubiona książeczka” – przeczytamy pozycje proponowane przez kolegów i koleżanki.  Pobawimy się w „skojarzenia”- i odgadniemy tytuły bajek z ciągu nazw przedmiotów charakterystycznych dla danego utworu. Rozwiążemy zagadki słowne i obrazkowe dotyczące postaci z bajek- Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Królewna Śnieżka, Jaś i Małgosia, Kot w butach, Królewna na ziarnku grochu, Śpiąca Królewna. Poszukamy przyjaciół Kubusia Puchatka.- ustalimy ich położenie za pomocą określeń: pod, za, nad, między.