Przedszkole 90 zamierzenia Misie
MAJ
ŚWIĘTO FLAGI
Zabawa kołowa z rymowanką pt. „Orzeł czy reszka? – Co to jest ta Polska? Zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi. Dzieci podają odpowiedzi, a nauczyciel przypina na planszy obrazki ilustrujące wypowiedzi dzieci. Śpiewanie piosenki przez dzieci pt. „Mali patrioci”. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej. Dzieci dostają pociętą na sześć kawałków flagę polski. Ich zadaniem jest samodzielnie ułożyć układankę. Omówienie wyglądu flagi Polski – Symbolowe rytmy. Nauczyciel pokazuje obrazki przedstawiające flagę oraz godło Polski. Dzieci, omawiają co znajduje się na ilustracjach. Zwrócenie uwagi na nazwę prezentowanych obrazków – Symbole Narodowe. Nauczyciel umieszcza na tablicy daną sekwencję z wykorzystaniem symboli narodowych: godła i flaga Polski. Zadaniem dzieci jest powtórzyć daną sekwencję, układając ją przed sobą na dywanie.
NA ŁĄCE
Poznamy piosenkę ,,Na łące”. Porozmawiamy na temat treści piosenki. Zabawa muzyczno-ruchowa – podczas pierwszej zwrotki dzieci biegają po sali na palcach, ręce nad głową, potem kucają i delikatnie stukają palcami obu dłoni o podłogę, naśladując deszcz. Podczas drugiej zwrotki biegają, podnosząc wysoko kolana, potem zginają ręce w łokciach jak skrzydełka, naśladują fruwanie. Podczas trzeciej zwrotki naśladują poruszanie się motyla, żaby, bociana. Nauka słów – N. recytuje frazami słowa piosenki, a dzieci powtarzają. Przy kolejnych powtórkach dzieci wspólnie z N. recytują: wolno, szybko, cicho, głośno, wysoko, nisko. N. wprowadza gesty dla zilustrowania sposobu recytowania, np. dłonie zbliżone do siebie – cicha recytacja; ręce rozłożone na boki – głośna recytacja. Zabawa rytmiczna – każde dziecko ma dowolny instrument perkusyjny i stoi w dowolnym miejscu w sali. Przy melodii zwrotki porusza się krokiem walczyka pomiędzy leżącymi instrumentami. Przy melodii refrenu szybko wraca do swojego instrumentu i wystukuje rytm refrenu, próbując powtarzać słowa.-„Co lata nad łąką?” – rozwiązywanie zagadek Zbigniewa Dmitrocy. N. przygotowuje obrazki przedstawiające: biedronkę, komara, motyla, pszczołę, konika polnego. Dla utrudnienia zadania obrazków jest więcej niż zagadek. Zabawa „Wyścig żuków z kulkami” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Każde dziecko gniecie dla siebie kulę z papieru gazetowego i ustawia się na wyznaczonej linii. Na sygnał N. dzieci na czworakach poruszają się do przodu w kierunku wyznaczonej mety, jednocześnie popychając głowami papierowe kule.
MOJA RODZINA
Kogo brakuje? – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się w rytm muzyki, podczas pauzy przykucają i zamykają oczy. Nauczyciel nakrywa jednego z uczestników chustą, a pozostali próbują odgadnąć kogo brakuje. Rodzinny portret – wysłuchanie wiersza – nauczyciel prezentuje obrazek i prosi o opowiedzenie jego treści. Następnie odczytuje wiersz „Rodzinny portret” Agnieszki Borowieckiej. Przedszkolaki w trakcie słuchania rozpoznają na rysunku kolejne postaci i nazywają je. Nauczyciel wyjaśnia pojęcia związane z pokrewieństwem, np. babcia, dziadek, wujek, ciocia, kuzyn, wnuk. Rodzinka – zabawa ruchowa – przedszkolaki poruszają się swobodnie do dowolnej muzyki. Na hasło: rodzinka dobierają się w trzy lub czteroosobowe zespoły i ustalają, z jakich osób jest złożona ich rodzinka. Nauczyciel podchodzi do każdego kręgu i pyta, kto tworzy daną rodzinę. Dzieci podają określenia rodzinnych relacji. Niespodzianka – wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści – w trakcie czytania opowiadania E. Stadmüller „Niespodzianka” nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe wyrazy, po czym prosi każde dziecko o odtworzenie z pamięci treści wysłuchanego utworu. W razie potrzeby zadaje pytania: Kto uczestniczył w rozmowie? O czym dyskutowała rodzina? Dla kogo miał powstać prezent? Co nim było? Czy widzieliście kiedyś takie drzewo. Wykonamy prezenty dla rodziców. Zaprezentujemy taniec, wiersz i piosenkę..