Przedszkole 90 zamierzenia Sówki
LISTOPAD – IV GRUPA – SÓWKI
Nasz kraj – moja ojczyzna
Po wysłuchanie piosenki pt. „Polska – mój dom” i porozmawiamy na temat jej treści. W zabawie aktywizującej „kiedy zwrotka a kiedy refren postaramy się dostrzec zmiany tempa i dynamiki utworu. Utrwalimy swoją wiedzę na temat symboli narodowych, wykonamy pracę plastyczną „Polska biało – czerwona”
Z wykorzystaniem kartoników białych i czerwonych zilustrujemy ruchem muzykę z filmu „Polskie drogi”. Przygotujemy program artystyczny z okazji Święta Niepodległości. Zaprezentujemy gościom taniec „Polonez” i dowiemy się na temat poloneza kilka ciekawostek.
Wybierzemy się do Muzeum Krzysztofory na warsztaty bronioznawcze z zajęciami ruchowymi: „ABC fechtunku, czyli jak dawniej wojowano”
Zabawy przygotowujące do nauki czytania: litera „D,d” , badanie dźwięczności, odszukiwanie głoski w wyrazach i określanie jej położenia, odszukiwanie jej w tekście. Ćwiczenie grafomotoryczne „Dom” – rysowanie wg wzoru drugiej części domu. W zabawie dźwiękonaśladowczej przy piosence pt. „Rozśpiewany dom”, będziemy ćwiczyć aparat mowy.
Zabawimy się w tradycyjną zabawę zespołową połączoną z mową dialogową „Gąski, gąski do domu”
Tajemnice leśnych ścieżek
Poznamy środowisko leśne oraz jego mieszkańców. Dowiemy się, jakie zwierzęta żyją w polskich lasach, czym się odżywiają i jakie mają zwyczaje. Nauczymy się rozróżniać zwierzęta leśne, gospodarskie i egzotyczne, rozpoznawać odgłosy oraz ślady wybranych gatunków. Poznamy również rolę leśniczego i zrozumiemy, na czym polega jego praca oraz w jaki sposób dba o las, zwierzęta i rośliny. Utrwalimy zasady bezpiecznego zachowania się w lesie, w tym postępowania podczas spotkania dzika. wykonamy prace inspirowane przyrodą – stworzymy „Jesienny las” oraz własnoręcznie przygotujemy „Lornetki leśniczego”, rozwijając sprawność manualną, wyobraźnię i ekspresję twórczą.
Zwierzęta domowe
Włączymy się w akcję pomocy dla zwierząt z krakowskiego schroniska. Podczas zajęć porozmawiamy o sposobach niesienia pomocy zwierzętom i wspólnie przygotujemy zbiórkę karmy, koców, ręczników i zabawek, by poprawić ich warunki w schronisku. Poznamy różne role, jakie psy pełnią w życiu człowieka, oraz uświadomimy sobie, że pies może być nie tylko przyjacielem, ale także pomocnikiem człowieka w wielu dziedzinach. Nauczymy się rozpoznawać psy pełniące określone funkcje oraz określać, w jaki sposób pomagają one ludziom w codziennym życiu. Podczas wspólnego tworzenia „Kodeksu zachowań wobec psów” poznamy zasady bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami. Poznamy również podstawowe zasady reagowania w sytuacjach zagrożenia i nauczymy się, jak zachowywać się odpowiedzialnie wobec zwierząt. Zajęcia przyczynią się do rozwijania empatii, wrażliwości na potrzeby zwierząt, postawy odpowiedzialności i szacunku wobec istot żywych.
Weźmiemy udział w ogólnopolskiej akcji „Dzień Wcześniaka” oraz w kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”. Czeka nas także wyjątkowe spotkanie z dziadkiem naszego kolegi, który opowie nam o swojej pasji i podzieli się ciekawymi doświadczeniami.
