_

Przedszkole 90 zamierzenia Sówki

_

Marzec

Nadchodzi wiosna 

Stworzymy wspólny kalendarz pogody, opracujemy znaczki i wybierzemy osoby odpowiedzialne za uzupełnianie go. Utrwalimy nazwy dni tygodnia. Rozwiniemy równowagę, zręczność i siłę w ruchowych zabawach tematycznych. Poznamy uczucie dumy, omówimy co się na nie składa, ustalimy i podzielimy się z grupą tym, z czego jesteśmy dumni. Utrwalimy umiejętność liczenia w zabawie „Owady szukają domku”. Utrwalimy znajomość liter i umiejętność współpracy w zabawie „Wspólne budowanie”. Poznamy literę c i C, ustalimy dlaczego witamina C jest ważna dla zdrowia i skąd ją pozyskać. Wykonamy pracę plastyczną „Cytrynowe batiki”. Utrwalimy nazwy ptaków przylatujących na wiosnę do Polski, utrwalimy znajomość znaków matematycznych w zabawach tematycznych. Poznamy różne rodzaje gniazd. Utrwalimy umiejętność głoskowania i sylabizowania w zabawie „W schowku na narzędzia”. Weźmiemy udział w zabawie na orientację „Spacer”.

Wiosna tuż, tuż 

Rozwiniemy sprawność dużych grup mięśniowych w ćwiczeniach ruchowych. Utrwalimy wiadomości o produktach rolnych, nabiale i pracy rolnika, jednocześnie ćwicząc głoskowanie i sylabizowanie, w zabawach „Ze wsi do miasta” i „Praca rolnika”. Dowiemy się jak zmieniła się praca rolnika na przestrzeni lat. Rozwiniemy umiejętność tworzenia słów przez układanie ich z liter w zabawie „Co robi rolnik”. Stworzymy i rozegramy grę planszową „Na wsi”. Poznamy literę j i J. Dowiemy się jakie korzyści niesie jedzenie nabiału. Weźmiemy udział w zabawach matematycznych „Zamieszanie w kurniku”, utrwalimy znaki matematyczne i umiejętność liczenia i przeliczania. Utrwalimy rytm dnia i określenia czasowe. Wykonamy pracę plastyczną „Krokusy i przebiśniegi”.

Moje miasto Kraków

Wskażemy Kraków na mapie Polski, zwrócimy uwagę na położenie miasta w stosunku od morza, porozmawiamy na temat ilustracji, albumów, fotografii przedstawiające Kraków. Nazwiemy znane zabytki. Posłuchamy wiersza recytowanego przez nauczyciela pod tyt. ,,Dorożkarz” Oglądniemy ilustrację przedstawiającą dorożkę. Dowiemy się, że jednym z symboli Krakowa jest dorożkarz zwany Fiakierem. Turyści zamiast zwiedzać miasto na piechotę mogą skorzystać z dorożki. Porozmawiamy na temat: że król i królowa występują nie tylko w bajkach, ale również w historii, większości krajów. Dotyczy to także Polski. Wymienimy znane imiona polskich królów lub królowych. Poznamy pierwszego i ostatniego króla Polski, czyli Bolesława Chrobrego i Stanisława Augusta Poniatowskiego. Oglądniemy ich portrety, przypniemy pod portretami odpowiednie wizytówki. Odpowiemy na pytania: Co oznacza słowo król?, Kto to jest królowa?, Jak nazywa się syn królewski?, A jak córka? . Dowiemy się co jest symbolem władzy królewskiej.-Poznamy postać Królowej Jadwigi -jej krótki życiorys. Zwrócimy uwagę na młody wiek królowej, dobro jakie czyniła. Posłuchamy legendy ,,O stópce Królowej Jadwigi” oraz innych legend świadczących o świętości Wielkiej Królowej. Uczestniczyć będziemy w zabawie słownej ,,Królowa Jadwiga” . Pójdziemy na ulicę Karmelicką oglądniemy kamień ze ,,śladem stopy Królowej Jadwigi” . Pójdziemy do Muzeum do Podziemi. Przewodnik nas oprowadzi oraz przybliży historię Krakowa.

Święta, święta biją dzwony

Posłuchamy opowiadania J.M.Chmielewskiej ,,Zupa nic”. Porozmawiamy o tradycji na podstawie opowiadania. Poznamy znaczenie słowa tradycja. Uczestniczyć będziemy w zabawie matematycznej  wg. E.Gruszczyk – Kolczyńskiej ,,Niedługo Wielkanoc”-zabawa z kodowaniem. Poruszanie się po planszy, używanie strzałek kierunkowych, zapisywanie skróconego kodu. Poznamy piosenkę ,,Święta wielkanocne”. Nauczymy się śpiewać. Porozmawiamy na temat symboli wielkanocnych w zabawie sensorycznej ,,Niespodzianki w koszyku” .W zabawie ,,Jajko mądrzejsze od kury”-wykonamy doświadczenie oraz ,,Jajko w butelce”. Posłuchamy bajki ,,Bazie i palma” U.Kamińskiej. Wysłuchamy historii palm wielkanocnych. Poznamy symbolikę koszyka wielkanocnego:  Jajko – symbol nowego życia, odrodzenia, zwycięstwo życia nad śmiercią. Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy jajko na tyle części, ile jest osób przy stole, i składamy sobie życzenia. – Baranek – symbol zmartwychwstałego Jezusa.– Chleb – symbol ciała Chrystusa, to pokarm niezbędny do życia, symbolizuje dostatek.– Sól – symbol gościnności (witanie chlebem i solą). Kiedyś wierzono, że sól odstrasza zło.– Kiełbasa – symbol obfitości i dostatku.– Ser – symbol przyjaźni człowieka z przyrodą (wkładany do koszyka tylko w niektórych regionach).– Ciasto – symbol naszych umiejętności i talentów.– Chrzan – symbol zdrowia i siły fizycznej.

Dni szczególne 14.03 – Dzień motyla, 22.03 – Dzień wody, 25.03 – Dzień gofra, 29.03 – Dzień muffinka