Przedszkole 90 zamierzenia Sówki
Marzec
Nasze podróże
Poznamy różne pojazdy lądowe, wodne i powietrzne. Będziemy je rozpoznawać po dźwiękach wydawanych przez nie. Ułożymy pod nimi prawidłowe podpisy. Odpowiemy sobie na pytania:, Dlaczego podróżujemy? Co nam dają podróże? Będziemy oglądać prezentację multimedialną „Świat – magiczny i piękny” oraz pamiątki przywiezione z podróży. Ustalimy zasady zachowania w podróży tworząc „Kodeks dobrego podróżnika” Poznamy sposób życia, wyglądu i ubioru Inuitów. Dowiemy się, jakie zwierzęta lubią mróz. Odkryjemy ciepłe kraje pracując z globusem i mapą.
Jan Matejko – wielki malarz
Poznamy postać wielkiego malarza Jana Matejki i jego niektóre obrazy. Będziemy segregować ilustracje przedstawiające jego obrazy ze względu na rodzaj: portrety, pejzaże, martwa natura. Dowiemy się, jakimi narzędziami posługiwał się artysta w swojej pracy. Namalujemy portret swojego kolegi i urządzimy galerię portretów. Zwiedzimy muzeum mieszczące się w Domu Jana Matejki na ul. Floriańskiej. W Kościele Mariackim oglądniemy anioły wielkiego malarza.
Kubusiowi Przyjaciele Natury
Dowiemy się, co to jest natura, jak należy o nią dbać i jaki ma na nią wpływ człowiek? Zastanowimy się, do czego potrzebne jest powietrze? Co sprawia, że powietrze jest zanieczyszczone i co robić, aby zmniejszyć jego zanieczyszczenie? Oglądniemy film „Dbaj o naturę. To się podwójnie opłaca”. Dowiemy się, co to jest prąd, skąd się bierze i do czego go używamy oraz jak go oszczędzać? Przypomnimy sobie, do czego potrzebna jest woda? Porozmawiamy na temat; dlaczego ruch jest ważny i jakie daje nam korzyści? Zagramy w grę planszową „Jak powstaje smog?”.
Czyste powietrze wokół nas
Podczas spaceru będziemy obserwować różne rodzaje dymów. Postaramy się zobaczyć skąd się wydobywają. Przyjrzymy się, jaki mają kolor, czy są gęste czy rzadkie. Porozmawiamy na temat naszych obserwacji, przedstawimy je w formie rysunkowej. Przeprowadzimy „burzę mózgów „ na temat; czy papieros jest zdrowy? Przy muzyce relaksacyjnej będziemy wizualizować sobie różne miejsca, które są dla nas ważne. Poznamy postać Dinusia, który zabierze nas w podróż pociągiem. Poznamy znaki mówiące o zakazie palenia. Sami stworzymy taki znak.
Idzie wiosna
Rozwiążemy zagadki, których rozwiązaniem są elementy pogody takie, jak: deszcz, piorun, chmura, śnieg, grad, wiatr, słońce. Pobawimy się w prezentera pogody, używając określeń: u góry mapy, na dole, z prawej strony, lewej, w naszym mieście itd. Będziemy prowadzić kalendarz pogody. Utrwalimy nazwy kolejnych dni tygodnia. Zagramy w grę z kostką „Marcowa przygoda ”narysujemy trasę, ustalimy start i metę, premie i pułapki. Nauczymy się piosenki Marzec-czarodziej. Wiersz J. Kulmowej „Wiosenny wietrzyk” zainspiruje nas do zabaw artykulacyjnych i improwizacji ruchowej. Poznamy obrzędy związane z powitaniem wiosny- chodzenie z gaikiem, „topienia Marzanny”. Zrobimy wiosenne mandale.
Wiosna na parapecie
Zapoznamy się z różnymi metodami upraw roślin na podstawie książki –próby wyjaśnienia, od czego zależy, że rośliny lepiej rosną? Zgromadzimy nasiona, cebulki kwiatów w kąciku przyrody. Oglądniemy je ,porównamy wielkości , założymy hodowlę pietruszki, buraka, fasolki i posiejemy rzeżuchę. Podpiszemy naszą hodowle, będziemy obserwować wzrost roślinek. Poznamy historyjki obrazkowe – potrafimy nazwać poszczególne części rośliny, zauważać różnice w wyglądzie rośliny w różnych fazach jej rozwoju.